Dear Valued Customers,
We are pleased to inform that our telephone lines at CGC’s Headquarters, Main Branch and Customer Service Centre (CSC) are restored.
Thank you.
Dato’ Mohammed Hussein pernah berkhidmat dengan Kumpulan Malayan Banking Berhad (Maybank) selama 31 tahun. Sepanjang tempoh itu, beliau memegang pelbagai jawatan pengurusan kanan termasuk Ketua Perbankan Korporat, Ketua Perbankan Komersial, Ketua Operasi Malaysia, Pengarah Urusan Aseambankers Malaysia Berhad (kini dikenali sebagai Maybank Investment Bank Berhad), dan Pengarah Eksekutif (Kumpulan Perniagaan). Beliau bersara daripada Kumpulan Maybank pada 30 Januari 2008 sebagai Timbalan Presiden/Pengarah Eksekutif/Ketua Pegawai Kewangan. Beliau kemudian dilantik sebagai Penasihat Maybank dari April hingga September 2008.
Dato’ Mohammed Hussein juga ialah Pengerusi Bebas Bukan Eksekutif Hap Seng Plantations Holdings Berhad, Syarikat Takaful Malaysia Keluarga Berhad dan Presiden Komisaris PT Syarikat Takaful Indonesia. Beliau juga merupakan Profesor Amalan di International Center for Education in Islamic Finance (INCEIF) sejak 5 Ogos 2023.
Beliau pernah berkhidmat sebagai Pengerusi Gamuda Berhad dari 2013 hingga 2022, Danajamin Nasional Berhad dari 2013 hingga 2018, dan Quill Capita Management Sdn Bhd dari 2008 hingga 2015. Beliau juga pernah menjadi Ahli Lembaga Pengarah di Bank of America Malaysia Berhad, Tasek Corporation Berhad, CapitaLand Malls Malaysia Berhad, Hap Seng Consolidated Berhad, PNB Commercial Sdn Bhd, B2B Finpal Sdn Bhd dan Pengerusi Jawatankuasa Penyusunan Semula Hutang Korporat, yang ditubuhkan di bawah naungan Bank Negara Malaysia untuk memudahkan penyelesaian hutang korporat utama.
Choong Tuck Oon memulakan kerjayanya di Petronas di mana beliau berkhidmat selama lebih 7 tahun. Beliau kemudiannya menyertai Accenture dan setelah berkhidmat selama 26 tahun, beliau bersara sebagai Rakan Kongsi Utama Asia-Pacific Financial Services.
Beliau mempunyai kepakaran dalam bidang teknologi, strategi dan transformasi untuk industri perbankan dan insurans. Beliau telah mengetuai inisiatif - inisiatif strategik yang melibatkan lebih daripada 20 bank dan syarikat insurans domestik dan global di Asia, termasuk projek pembayaran nasional di Malaysia dan Singapura. Beliau juga aktif dalam ekosistem permulaan digital ASEAN di mana nasihat beliau berkenaan program digital dan Fintech sangat diperlukan.
Choong Tuck Oon juga aktif dalam inisiatif NGO seperti menasihati konsortium agensi bantuan antarabangsa mengenai sistem teras untuk pelancaran pembiayaan mikro bank-of-banks di Indonesia, dan menasihati agensi hidupan liar/alam semula jadi global mengenai strategi pertumbuhan baru untuk 11 negara di Asia.
Beliau ialah Pengerusi Bukan Eksekutif CGC Digital Sdn Bhd, anak syarikat CGC Malaysia. Beliau juga merupakan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif FIDE Forum Malaysia dan Generali Life Insurance Malaysia Berhad (dahulu dikenali sebagai AXA Affin Life Insurance Berhad). Sebelum ini, beliau merupakan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif Star Media Group Berhad, NTUC Income Insurance Cooperative Ltd Singapura, RHB Bank, RHB Islamic Bank, RHB Indochina Bank, RHB Indochina Securities dan RHB Private Equity.
Faisal Ismail mempunyai lebih daripada 30 tahun pengalaman dalam pelbagai bidang termasuk di peringkat lembaga pengarah, pengurusan kanan, M&A, korporat, kewangan, perancangan cukai, perundingan, transformasi, dan sumber manusia. Beliau mempunyai pengalaman luas dalam pelbagai industri termasuk hotel, pelaburan dan pembangunan hartanah, penjagaan kesihatan, pembinaan dan pembaikan kapal, perbankan, tenaga, dan pendidikan.
Beliau telah dilantik sebagai Pengarah Bebas Bukan Eksekutif BNP Paribas Malaysia Berhad sejak Oktober 2020. Sebelum ini, beliau pernah berkhidmat sebagai Pengarah Bukan Bebas Bukan Eksekutif Danajamin Nasional Berhad, Pengarah Bebas Bukan Eksekutif J.P. Morgan Chase Bank Berhad, Pengarah Eksekutif Landmarks Berhad, Pengarah Eksekutif BinaFikir Sdn Bhd, Pengarah di bahagian Pelaburan Khazanah Nasional Berhad dan Pengarah Urusan Kumpulan Pantai Holdings Berhad.
Saleha M. Ramly memulakan kerjayanya sebagai pensyarah di Fakulti Undang-Undang Universiti Malaya di mana beliau berkhidmat selama lebih daripada 8 tahun. Beliau kemudian memegang pelbagai jawatan kanan dalam jabatan undang-undang dan/atau kesetiausahaan di syarikat berkaitan kerajaan dan syarikat tersenarai awam, iaitu Sime UEP Properties Berhad, syarikat induknya Sime Darby Berhad dan anak-anak syarikat tersenarainya yang lain, Country Heights Holdings Berhad dan Landmarks Berhad.
Selepas bersara pada tahun 2007, Saleha M. Ramly terus berkhidmat dalam jawatan serupa di Universiti Malaya, Perbadanan Insurans Deposit Malaysia, Scomi Group Berhad, dan kumpulan syarikat ACR Capital Holdings Pte Ltd di Malaysia dan Singapura sehingga 2018. Kini, beliau adalah ahli Institut Pengarah Korporat Malaysia (ICDM). Beliau kini merupakan Pengarah Ouch Protect Berhad, sebuah pengendali takaful digital yang diluluskan dalam Regulatory Sandbox Bank Negara Malaysia, sejak 23 November 2023.
Saleha M. Ramly mempunyai lebih daripada 30 tahun pengalaman dalam operasi undang-undang dan kesetiausahaan korporat. Kerjaya beliau merangkumi pengalaman mendalam dalam merangka dasar tadbir urus korporat dan dokumen undang-undang untuk syarikat serta menyediakan latihan kakitangan mengenai hal-hal tadbir urus dan undang-undang. Beliau juga terlibat dalam pelbagai transaksi dan latihan korporat, termasuk pemerolehan dan pelupusan aset, baik domestik mahupun rentas sempadan, latihan usaha wajar, dan pengumpulan modal. Selain itu, beliau memberi nasihat undang-undang perihal sumber manusia seperti pemberhentian kerja, prosedur aduan, dan perhubungan perusahaan.
Anthony Lim Choon Eng mempunyai lebih daripada 35 tahun pengalaman dalam industri perbankan dan kewangan, berkhidmat dalam jawatan pengurusan utama yang merangkumi perbendaharaan, perbankan perniagaan, perbankan pelaburan, dan pengurusan risiko.
Kini, beliau adalah Pengarah Bukan Eksekutif CGC Digital Sdn Bhd, anak syarikat CGC Malaysia. Beliau telah berkhidmat sebagai Pengarah Bebas Bank of America Malaysia Berhad sejak 2021 dan baru-baru ini dilantik sebagai Pengerusi bank yang sama pada Mac 2024. Beliau adalah ahli Panel Pelaburan untuk Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) [KWAP]. Beliau berkhidmat sebagai Pengarah Bebas Sumitomo Mitsui Banking Corporation Malaysia Berhad (SMBC) dari 2011 hingga 2015 dan kemudiannya dilantik sebagai Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif bank yang sama dari 2015 hingga 2020.
Anthony Lim memegang pelbagai jawatan pengurusan kanan dengan kumpulan syarikat Maybank dari 1995 hingga 2009. Beliau kemudiannya menyertai Implico GmbH, Jerman, dan Malaysia sebagai pelabur ekuiti persendirian dan pengarah. Anthony Lim juga pernah bekerja di St. George Bank Limited dan ANZ Bank Limited di Sydney, Australia.
Suhaimi Ali ialah Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM). Beliau bertanggungjawab ke atas Jabatan Pembangunan dan Inovasi Kewangan, Jabatan Kewangan Islam, Pejabat LINK dan BNM, serta Jabatan Kewangan Inklusif. Beliau telah berkhidmat di BNM selama 26 tahun dalam pelbagai bidang termasuk pembangunan sektor kewangan, peraturan dan pengawasan, perancangan strategik, kelakuan pasaran, rundingan antarabangsa, dan perkhidmatan IT, serta di Pejabat Gabenor.
Suhaimi Ali juga ialah Pengarah Bukan Eksekutif CGC Digital Sdn Bhd, anak syarikat CGC Malaysia. Beliau adalah ahli Jawatankuasa Pengurusan BNM, Jawatankuasa Pengurusan Risiko, Jawatankuasa Pengurusan Krisis, Jawatankuasa Teknologi Digital, Jawatankuasa Pembangunan Kewangan, Jawatankuasa Kestabilan Kewangan, Jawatankuasa Dasar Bersama, Jawatankuasa Pengurusan Rizab dan Jawatankuasa Infrastruktur Pasaran Kewangan. Beliau juga adalah ahli Lembaga Pemegang Amanah bagi Dana Amanah Pusat Kepimpinan Kewangan Antarabangsa (ICLIF).
Kellee Kam mempunyai lebih daripada 24 tahun pengalaman dalam industri perbankan dan berkhidmat sebagai Pengarah Urusan Kumpulan di RHB Capital Berhad dari 2011 hingga 2015, di mana beliau bertanggungjawab ke atas operasi kumpulan merangkumi Perbankan, Perbankan Pelaburan, Perbankan Islam, Pengurusan Aset dan Perniagaan Insurans. Sebelum itu, beliau adalah Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan RHB Capital Berhad dan bertanggungjawab ke atas Kewangan dan Perakaunan Kumpulan, MIS, Kewangan Korporat & M&A, Hubungan Pelabur, dan Strategi untuk Kumpulan RHB Capital dan anak-anak syarikatnya.
Pada Oktober 2016, Kellee Kam dilantik sebagai Pengarah Bebas di Bank of America Malaysia Berhad ("BAMB") dan kemudiannya beliau dilantik sebagai Pengerusi pada Jun 2021. Selepas tamat tempoh perkhidmatannya di BAMB, beliau dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Alliance Bank Malaysia Berhad pada 1 September 2022.
Terms of Reference of the Board of Directors
The Board of Directors of Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad is guided by their Terms of Reference. Download
Reserved Matters, all strategic decisions and investments decisions are made at the Board of Directors Meetings after due processes, discussions and deliberations.
Terms of Reference of the Board Oversight Committees
The following Board Oversight Committees are established to assist the Board of Directors of Credit Guarantee Corporation Malaysia Berhad in carrying out its responsibilities:-
1. | Board Audit Committee; | Download |
2. | Board Risk Management Committee; | Download |
3. | Board Investment Committee; | Download |
4. | Board Nomination and Remuneration Committee; | Download |
Para Pelanggan yang Dihargai,
Adalah dimaklumkan bahawa talian telefon di Ibu Pejabat, Cawangan Utama dan Pusat Khidmat Pelanggan (CSC) telah kembali pulih seperti sediakala.
Terima Kasih.
Dear Valued Customers,
We are pleased to inform that our telephone lines at CGC’s Headquarters, Main Branch and Customer Service Centre (CSC) are restored.
Thank you.
Dear Valued Customers,
We are pleased to inform that our telephone lines at CGC’s Headquarters, Main Branch and Customer Service Centre (CSC) are restored.
Thank you.
Dear Valued Customers,
We are pleased to inform that our telephone lines at CGC’s Headquarters, Main Branch and Customer Service Centre (CSC) are restored.
Thank you.
Thank you for your feedback.
It will help us to improve our services and to provide you with a better customer experience.